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Who has not heard tired tourists discussing about the legendary idleness of the Southern Man? In this "there" imagined and exoticised, the rhythm would, it seems, be different. Understand "slow". Hence poverty. Construction of a great logic based on foundations which are yet very brittle The inertia of colonial ideologies. We do not stop a clipper in motion, loaded with false truths and ideological justifications of economic and cultural domination.

Is sleep in the North so different from sleep in the South ? This sleeping man in the Paris metro looks in many ways like our sleepers in the South. He reminds us that the boundaries between these two spaces are increasingly blurred. That the South must work more and more in the North to compensate for the predations of which it is the victim. For migrants who energize the moribund economies and cultures of the North, this unconsciousness does not seem to be different. It is made of staggered hours, multi-activity and hectic rates.

If dreams allow all to escape equally, the sleep of the poor is not worth the sleep of the rich. The first struggle with his environment, the second with his conscience. While the poor struggle with mosquitoes and bedbugs, Europe and the United States are the first consumers of sleeping pills in the world.

Qui n'a jamais entendu ces discutions de touristes las sur la fainéantise légendaire de l'Homme du Sud ? Dans ce « là-bas » imaginé et exotisé, le rythme serait, parait-il, (utilisé plus bas) différent. Comprendre lent ». D'où la pauvreté. Construction d'une grande logique reposant sur des fondements pourtant bien friables. L'inertie des idéologies coloniales. On n'arrête pas sur place une caravelle aussi chargé de fausses vérités et de justifications idéologiques de la domination économique et culturelle. Le sommeil du Nord est-il si différent du sommeil du Sud ? Cet homme assoupi dans le métro parisien ressemble en bien des points à nos dormeurs du Sud. Il nous rappelle que les frontières entre ces deux espaces sont de plus en plus floues. Que le Sud doit de plus en plus travailler au Nord pour compenser les prédations dont il est la victime. Pour les migrants qui dynamisent les économies et les cultures moribondes du Nord, cette inconscience ne semble pas différente. Elle est faite d'horaires décalés, de multi-activité et de cadences frénétiques. Si le rêve permet à tous de s’évader également, le sommeil du pauvre ne vaut pas le sommeil du riche. Le premier lutte avec son environnement, le second avec sa conscience. Pendant que le pauvre se débat avec les moustiques et les punaises, l’Europe et les Etats-Unis sont les premiers consommateurs de somnifères au monde.

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